Walka z “dezinformacją” czy cenzura prewencyjna?

Cenzura, fot.:pixabay.com

Wraz z ogłoszoną przez WHO pandemią koronawirusa ruszyła kampania medialna w sprawie wynikających z niej zagrożeń. Społeczeństwa codziennie były informowane o rosnącej liczbie zarażeń, zgonów oraz o przepełnionych szpitalach. Media reżimowe wielokrotnie manipulowały faktami, zawyżając śmiertelność i stosując niemiarodajną metodologię oceny skali zagrożenia epidemicznego.

Posty negujące skalę zagrożenia epidemicznego oparte na wiarygodnych źródłach z publicznych instytucji w Polsce zaczęły być traktowane jako “fake newsy” przez francuską agencję medialną zajmującą się “sprawdzaniem faktów” i mającą uprawnienia do ingerowania w treści zamieszczanie na portalu społecznościowym.

Agence France Presse tagująca jako “fake news” informacje publiczną z Ministerstwa Zdrowia RP, fot.:facebook.pl
Informacja publiczna o liczbie zgonów z powodu Covid-19 wśród osób które nie miały chorób współistniejących, fot.:facebook.pl

Facebook nawiązał współpracę z Agence France Presse, która ma weryfikować informacje pojawiające się w polskiej wersji serwisu i identyfikować treści typu fake news. Francuska agencja to pierwszy tego typu „niezależny weryfikator” zaangażowany przez Facebook na polskim rynku.

Wprowadzanie działań totalitarnych pod przykrywką bezpieczeństwa i dobra obywateli

Facebook od dawna dostrzega „problem dezinformacji” w swoim serwisie i stara się z nim walczyć. W 2019 roku serwis poinformował o uruchomieniu programu weryfikacji informacji w Polsce we współpracy z Agence France Presse (AFP), posiadającej certyfikat International Fact-Checking Network. AFP ocenia „rzetelność i prawdziwość” treści na Facebooku.

Wyrafinowane metody blokowania dostępu do informacji

Pod pretekstem pandemii cenzura znacząco się zaostrzyła. Facebook informuje, że gdy weryfikator oceni informację jako fałszywą, serwis będzie pokazywał ją niżej w Aktualnościach. Ma to zapobiegać rozprzestrzenianiu się treści i zmniejszać liczbę osób, które je zobaczą. Facebook zmniejsza zasięgi stronom, które notorycznie udostępniają „fałszywe wiadomości”. Będą one również pozbawione możliwości korzystania z narzędzi reklamowych i monetyzacyjnych na Facebooku.

W opinii serwisu działania te pomagają ograniczyć rozpowszechnianie fałszywych wiadomości motywowanych finansowo. Z doświadczeń FB wynika, że gdy weryfikator oceni dany materiał jako fałszywy, wówczas udaje się ograniczyć jego zasięg o 80%.

Obecnie w programie weryfikacji informacji Facebooka uczestniczy 43 zewnętrznych partnerów na całym świecie, którzy sprawdzają prawdziwość treści w 24 językach. Oprócz linków do artykułów wprowadzono również możliwość sprawdzania przez recenzentów prawdziwości zdjęć i filmów.

AFP w odróżnieniu od innych największych zachodnich agencji medialnych, takich jak Reuters (W. Brytania) czy Associated Press (USA) pomimo formalnego statusu prywatnego jest zależny od Rządu Republiki Francuskiej.
Głównym klientem AFP jest rząd francuski, który kupuje abonamenty na różne usługi. W praktyce subskrypcje te stanowią pośrednią dotację dla AFP (statut agencji zabrania bezpośrednich dotacji rządowych). Oznacza to, że quasi-rządowa agencja może ingerować w treści obywateli w innych państwach poza Francją.

K. A., źródło:wirtualnemedia.pl/referenceforbusiness.com/fb-Pantarey

One thought on “Walka z “dezinformacją” czy cenzura prewencyjna?

  1. przedsmak tego co banda oszołomów chce narzucić Narodom.. zakaz wolności słowa i myśli, inwigilacja, opresja. Taki scenariusz został przygotowany, niestety większość nadal tego nie widzi…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *